torsdag 17 maj 2012

Varför Idgie?

Ja varför kallar jag mig för Idgie och varför har jag en skål gröna tomater som profilbild? Jag är inte så mordisk som det kanske kan låta. Den dagen X flyttade härifrån och jag på kvällen var ensam i huset tittade jag på filmen "Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café". Det var en sån otrolig känsla att äntligen vara själv (även om jag var rädd och sprang till fönstren och tittade vid minsta ljud).
En bit in i filmen släppte den spänning jag burit på i över ett år, och jag kunde äntligen gråta. Jag förstod verkligen vad Ruth i filmen hade varit utsatt för.
Ytterligare en tid senare tittade jag på Hitchcocks Fåglarna som är 40 år äldre än Gröna tomater. Det fanns en kvinna i filmen (Mitches  mor) som jag tyckte var så vacker och när jag kollade vem hon var så var det Idgie, alltså Jessica Tandy! Det var samtidigt med att jag började skriva här och det kändes som ett fint sammanträffande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar