torsdag 16 februari 2012

"Blockering"

I god tid blev vi inbjudna till en stor bal. Jag tyckte det lät jätteroligt och frågade om vi skulle gå på den. Efter några veckor bestämdes det och jag sa att då betalar jag, ca 800 kr per person. Betalningen skulle vara inne i juli och balen var i oktober. Jag köpte en ny lång klänning eftersom det skulle vara högtidsdräkt.
Kvällen innan balen säger maken "Jag går inte med dig på balen, du får gå själv". Jag svarar att det vill jag inte, hur roligt är det att gå dit ensam? Jag hade sett fram emot att vi skulle gå dit tillsammans, träffa vänner, äta gott och dansa.

Jag sade åt honom att då får du ringa och tala om att vi inte kommer. Det ville han inte och tyckte inte det behövdes. Eftersom det var en stor fest med middag och flera hundra personer inbjudna ansåg jag att det behövdes, det påverkar ju bordsplacering och annat om deltagarna uteblir. Han vägrade. Morgonen efter ringde jag själv till en av arrangörerna och sa att vi kommer inte. Jag var jättebesviken och började gråta i telefonen. Personen i andra änden sa "är det X", och jag svarade ja.

Två timmar innan festen skulle börja säger maken plötsligt "Jag kan väl gå med dig då om du så gärna vill". Då hade jag ju inget förberett med dusch, hår, make up osv. men sa att OK, då ringer jag igen och säger att vi kommer. Lyckades få tag i en av arrangörerna igen, för att ändra ännu en gång. Snabbt in i duschen och sen försöka att göra mig i ordning någorlunda.
Vi gick sen på festen, pratade med lite folk, åt mat och jag lyckades få till att vi dansade några danser. Jag tyckte mycket om att dansa med X men han sa alltid: Dans är bara en parningslek. Om man redan har en partner behöver man inte dansa. Så här i efterhand kan jag tänka att det också var en sorts bestraffning eftersom jag tyckte om det.

Den här tekniken kallar han själv för blockering, för att få mig att lyssna eller reagera när det var något som han inte ansåg att jag reagerat tillräckligt på, eller givit "rätt" svar till. Jag menar att det är en form av bestraffning och ett sätt att utöva makt och kontroll. Att göra mig till en marionett som dinglar i hans grepp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar