torsdag 16 februari 2012

Om att ha bil eller inte


När vi träffades hade jag en relativt ny Mercedes som var ganska dyr och onödigt stor. Han höll på att tjata om att jag skulle sälja den, för "man behöver inte äga en bil bara för att man behöver använda en ibland" (detta har jag hört till leda). Det är ju helt riktigt, men jag tyckte om min bil och hade användning för den.
Jag blev hela tiden matad med att man av miljöskäl ska cykla (helst, och det finns ju dubbdäck till cykel), åka buss eller tåg när man ska någonstans. Absolut inte köra bil eller flyga till t.ex. Stockholm. Här har vi inte lika utbyggt med allmänna kommunikationer som han var van vid och det fungerar helt enkelt inte om man inte har jättegott om tid.
Efter något år sålde jag bilen av ekonomiska skäl, men han "tog åt sig äran" och trodde att han lyckats övertala mig. I nästan två år var jag utan bil, men sommaren 2010, när vi höll på att leta bostad insåg vi att vi nog skulle behöva en liten bil. Han fick kontakt med en gammal kompis som skulle sälja sin bil, och vi köpte den.

Det var oftast jag som körde när vi skulle någonstans, och jag fick hela tiden gliringar om mitt körsätt. Jag körde som en fartdåre trots att jag gott och väl höll mig inom fartgränserna. Och hade jag någonsin hört talas om ECO-driving? 
Själv körde han sällan och tack och lov för det, han är ingen bilförare precis. När han kör så ligger han med vänster hjulpar på mittlinjen så man är livrädd för mötande trafik. Han kör mil efter mil på trean i 70 km eller på fyran i 80 km. När man efter en stund undrar hur det är med ECO-drivingen och om han ska växla någon gång får man en spydig kommentar till svar. Genom småbyar där det är 50 km håller han 70. Detta är bara några exempel.

Han åstadkom ett antal repor och bucklor på bilen och förstörde ett dörrhandtag och ett dimljus, som han först berättade om och senare blånekade till. Det enda han pratade om var en buckla som jag hade gjort och även stod för att jag gjort.
Nåväl, jag tog över bilen när vi separerade, och vad händer? Jo, det tar bara ett par veckor så köper han sig en bil för nästan 100000. Och, han kör med denna bil till Stockholm där han snabbt hittade en ny dejt. Även flyg är bra i det fallet. Det vill till att snabbt ändra ståndpunkt, vilket jag påpekade för honom och som han inte låtsades höra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar