torsdag 16 februari 2012

Också fysiskt våld ...

När vi hade bott i huset en dryg månad diskuterade vi om en stor porslinslampa som ursprungligen kom från hans tidigare hem. Han undrade om jag tyckte den var snygg där vi ställt den. Jag sa att jag tycker lampan är jättesnygg men den har ju en annan stil än övriga möbler i rummet och passar kanske inte riktigt där, men det är ändå OK att den står där den står. Han började dividera om detta och jag vidhöll att det är helt OK att den står där även om den har en något annan stil än övriga möbler i rummet.


 Morgonen därpå tog han upp ämnet igen och undrade vad jag tyckte. Jag upprepade samma sak, att lampan får jättegärna för mig stå där den står.

Då reste han sig upp med ett brak (190 cm, 115 kg), gick fram och lyfte upp lampan och drämde den med all kraft i parkettgolvet.

Golvet var nyrenoverat och nyslipat. Det blev stora jack i golvet och jag plockade skärvor som satt fast i golvet flera meter bort i ett par veckor.

Lampan hade blivit en symbol för något som jag aldrig förstod vad, och därför gjorde han detta.

Att slå sönder föremål räknas som fysiskt våld. Det är också ett hot, en demonstration av vad personen är kapabel till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar